15e wandeldag Coole-Brienne le chateau

23 mei 2014 - Brienne-le-Château, Frankrijk

Gisteravond werkelijk een geweldige avond. Er kwam niemand meer en wij konden dus ook slapen bij deze geweldige mensen de familie Songy. Dit is werkelijk een aanrader voor diegene die ook deze weg bewandelen.De route van af Chalon en Ch naar hier in Brienne was door mij gepland in 3 dagen daar de totale afstand rond de 75 km lag. Laat in de avond belt de vrouw voor ons naar het volgende adres maar dat blijkt ziek zwak en misselijk te zijn. Ze kunnen dus geen mensen opnemen. Een probleem, tot dat ik zeg: "wilt u ons 10 km verder afzetten met de auto, zodat de afstand terug gebracht kan worden tot 33 km ipv 43". Geen probleem, de volgende morgen vroeg opgestaan en rond 7.30 worden wij weggebracht richting Corbeil. Van daaruit gaan we verder. Dan schrik ik wakker en realiseer, terwijl de dame in kwestie weg rijdt dat ik mijn hoed ben vergeten mee te nemen.
Een ramp blijkt, het wordt heet de zon schijnt in dit open landschap als een mes op mijn kale schedel. Omkeren kan niet, dus voort. De dame is voor ons speciaal wat vroeger opgestaan en brengt ons weg, waarna zij verder gaat richting haar werk. Dit landschap, dat doorsneden wordt door een kaarsrechte wittte aarden weg, nog uit de romeinse tijd, geeft de zon ook nog eens de nodige reflectie dus je kunt je voorstellen dat is warm! Voort gaat deze pelgrim en geniet van het landschap dat nog erger is dan de 4 heuvelenloop in Nijmegen. Telkens als je bovenkomt op de heuvel zie je oneindig lang de weg zich door het lanschap boren. Geen huis, enkel een grootte boerderij en her en der wat bomen rijen bepalen het landschap. Het lijkt of er duizend reuzen zich dwars in het landschap hebben begraven, hun ruggengraten kan je zien aan de bovenrand van de heuvel. Ze moeten boos zijn geworden en zich tegelijk hebben opgericht, waardoor het landschap zich heeft ontwikkelt als een dalend en stijgend geheel. De weg voert ons langs dorpen die zijn uitgestorven en geen bar aanwezig. Na 25 km pas vinden wij die eindelijk op ons pad. Dus onderweg laven wij ons aan het water wat begraafplaatsen ons kunnen bieden. En dan is daar eindelijk een dorp dat een bar heeft, hoe kan dat? Het is een historisch dorp (Rosnay l' hopital ) het bezit een kasteel en een kerk uit oud vervlogen tijden. Dus voor Franse begrippen een historische plaats, wij blij. We laven ons nu aan een cola, nog 9 km te gaan. En daar is eindelijk Brienne le Chateau. Op zoek naar een slaapplaats, nog niet gevonden. Maar wel een bibliotheek voor het verhaal dat ik nu zit te typen, vlak voor sluiten van de bieb om 17.30. Hierna moet ik echt op zoek naar een slaapplaats en misschien slaap ik wel buiten als de clochards, maar dat vertel ik à demain

Volgers: Coole (auto) Corbeil, Balignicourt, Yèvres le Petit, Rosnay l' hopital (bar) Brienne le Chateau.

1. Lex en corrie:
    23 mei 2014
    je weet het visueel te vertellen! mooi dus. wel blijven nadenken, later nieuwe hoed aanschaffen?
  2. Lucie en John:
    Joop
    Ik vroeg net aan Lucie met wie ben je nu op stap,je praat steeds over we of is dit je leeftijd zoals het vergeten van je hoed.
    Geeft niks hoor,leuk verhaal.
  3. Caroline:
    23 mei 2014
    dat is nu al de tweede keer dat je je hoed kwijt ben. maar kijk je wel uit voor de zon dan maar goed smeren op je hooft veel loop plezier jordy
  4. Frank Cappaert:
    Joop
    Een beetje haar zou toch wel erg makkelijk zijn in deze situatie
    Maar een zakdoek met 4 knopen doet ook wonderen
    Hopelijk vind je alsnog een slapplaats

gr frank
  5. Fam. Sijnesael:
    Hoi ome Joop,

Het is nu 21.30 uur. Ik hoop dat je inmiddels onderdak hebt gevonden na deze warme en lange dag. Tjonge, respect hoor. Wellicht had een geknoopte zakdoek als alternatief hoofddeksel dienst kunnen doen om je kale bol te beschermen. Pas goed op jezelf, een zonnesteek is zo opgelopen en is geen pretje. Amber en ik hebben gisteren de wandel4daagse uitgelopen. 5 km per dag stelt eigenlijk niet veel voor hè!?
    Ik hoop dat er morgen meer cafés op je pad liggen. Succes weer!

Groetjes,
    Carmen
  6. Mandy:
    23 mei 2014
    Pap pap pap.....je krijgt het ook deze keer niet cadeau..
    Koop maar snel een nieuwe hoed, want zonder kun je echt niet. Verder xxx en hou je goed.
  7. Mandy:
    23 mei 2014
    Pap pap pap.....je krijgt het ook deze keer niet cadeau..
  8. Wil uit Den Haag:
    23 mei 2014
    Wie weet komt de hoed nog achter je aan. Dat was de vorige keer toch ook zo??? Of ik vergis me. Wat een schitterende omgeving zoals je het beschrijft. Toch alweer heel wat kmtjes afgelegd.

Veel plezier morgen, deze keer met wat wolken :-)
  9. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Wie vergeet er nu zijn hoed terwijl de zon volle bak schijnt.....ome Joop!! Zoals ze hier zeggen; Goe bezig! Maar ondanks jouw pechdag kan ik toch weer genieten van een leuk verhaal nu ik net terug ben ( 23u30 ) van een vergadering. Hopelijk heb je ondertussen al iets gevonden om te slapen. Indien je buiten slaapt hoop ik voor je dat het droog blijft. Slaap lekker en tot morgen!
    Carmen en Amber; gefeliciteerd met het uitlopen van de wandel4daagse en aan de rest van de familie; stuur mij allemaal eens een mail aub want ik ben van heel de familie hun email adressen kwijt!! Boehoe!!
    Dikke knuffel, Christa
  10. Marianne en eric:
    24 mei 2014
    joop we hopen dat je nog een slaap plaats heb gevonden hoor,en anders is er altijd wel een plekje op de boerderij,lekker in de hooiberg ,veel succes het is net een soap voor joop
    groetjes
  11. Snoeckjes:
    24 mei 2014
    Hoi Joop met de familie Snoeck Wat geniet Ik van je verhalen. Tijdens het lezen leef Ik mij zo in het verhaal dat Ik er zelf moe van wordt, omdat ik denk dat ik hem zelf aan het meelopen ben. Ik zie het beschreven landschap helemaal voor mij. Heel veel groetjes en geniet er intens van