Périgueux- Saint Astier

22 mei 2012 - Saint-Astier, Frankrijk

Daar zijn we weer nu met en kort verhaal ik zit in de bibliotheek en die gaan sluiten over een half uur. Vanmorgen opgestaan in een prima hotel en heerlijk ontbeten. Het was een dure dag met de aankoop van mijn nieuw toestel, telefoon. Maar ik kan nu weer iedereen bereiken en dat geeft een veilig gevoel. Van de dag zelf valt weinig te vertellen die liep zoals veel dagen door berg en dal. Al was het vandaag wel veel berg en dal. Het was klimmen en klimmen. Perigueux ligt in een diep dal en dat moest gevoeld worden klimmen dus. Het was zelfs zo erg dat ik nu met een blaar onder mijn grote teen zit. Dat komt omdat er door het vele klimmen ook veel naar beneden gegaan moet worden. Dan slieren je voeten in je schoenen en kan je wachten op dit soort problemen.

Eindelijk aangekomen in Saint Astier en volgens het boekje is er daar een camping waar je een tent kan huren voor pelgrims. Ik moet wel vertellen ik had niet gereserveerd. Dus wat doet de uitbater hij geeft mij een tent voor mij alleen en rekent daarvoor de volle prijs 35 euro. Als ik dit van te voren had geweten had ik in het dorp in een hotel ook voor die zelfde prijs kunnen slapen, weer wat geleerd. Altijd reserveren dan weet je wat je kunt verwachten. Morgen worden het twee etappes tezamen 24 km. Daarna moet ik de kaart eens goed bekijken anders worden de afstanden iets te groot voor op één dag te belopen.

Er was een vraag gesteld waarom ik de te lopen route niet van te voren uitplant maar het gevaar is dat door uitval, zoals in Limoges dan het gehele plan in duigen valt. Ik heb daarom besloten per dag de route te laten zien waar ik ben gearriveerd. Weer een stukje duidelijkheid. Je kan mijn afgelegde afstand zien via het tapje "KAART".

Wat eten betreft dat is in Frankrijk zo verschillend per streek dat ik qua uitleg, er maar niet aan begin. Laat ik stellen dat je in Frankrijk voortreffelijk kunt eten. Zowel in restaurant als dingen kopen in supermarché. Elke streek heeft zijn eigen specialiteit vooral in kazen zijn ze sterk en allemaal niet gepasteuriseerd, heerlijk. Ook hun worsten zijn per streek verschillend. Er alleen al over schrijven doet mij het water in de mond lopen.

Ik heb nog een kaarsje opgestoken in de kathedraal van Périgueux en ook Saint Jaques bezocht die een eigen kapel heeft. Ik heb over zijn mantel gestreken en hem diep in de ogen gekeken. Het leek of hij zei: "het komt goed". Dat vertrouwen neem ik mee en laat jullie genieten van mijn belevenissen. Daarom weer aan allen à demain

1. Angelique, ronald en kids:
    Hoi Joop,
    zo te lezen gaat het je weer goed af, en al die heerlijke producten daar, maar van extra calorieën geen last, die wandel je er wel weer af.
    Goede nacht in de tent en morgen gezond weer op!

Groetjes Angelique
  2. Hanny Jansen:
    22 mei 2012
    die laatste alinea vond ik de mooiste! veel plezier met wandelen!

groetjes, Hanny
  3. Mandy:
    22 mei 2012
    Heerlijk al die kazen en worsten. Lekker aan je tent zitten met een wijntje erbij en je bent het mannetje. Hoe kun je dus zeggen dat je dingen van thuis gaat missen zoals de nasi....
    Maar snap dat wel hoor....
    Vanavond voor het eerst buiten gegeten en mam was hier dus dat was gezellig. De avonden zijn nog wel wat koel, dus lang buiten zitten is er nog niet bij al zag ik net op het weer dat dat in Nederland nogal verschilt, sommige delen haalden vandaag wel bijna de 30 graden. Gaat hier dus ook de goede kant op....eindelijk...

Dikke kus xxx
  4. Wil uit Den Haag:
    Ha die Joop,

Kort verhaal??? Staat weer heel wat in hoor om te lezen. Van gisteren ook mooi.

Zou je daarom zo aan de dunne geweest zijn? Als ik dit allemaal zo lees wat jij wegwerkt zouden mijn darmen ook gaan protesteren. Haha. Maar geniet ervan. Alles went........

De reportage zondag bij kruispunt over de reis naar Santiago was interesant om naar te kijken. Die route moet jij nog lopen.
    Het vormt gelijk een beeld met jouw verhalen. Zondag het vervolg.

Van je gesnurk zal niemand last hebben vannacht of je moet tentje aan tentje staan.
    Ja eindelijk dan de warmte, wat is dat heerlijk voor een mens, blijft zo tot na pinksteren is vermeld, dus we boffen.

We blijven genieten van je verhalen en zien uit naar de volgende.
    Fijn dat je weer telefoon hebt en je vindt het vast niet erg dat we je er af en toe aan herinneren maar 1 ding tegelijk te doen :-) Zal Nancy zeker waarderen.

Groetjesssss
  5. Fam. Sijnesael:
    23 mei 2012
    Hey ome Joop,
    Berg-/heuvelachtig gebied is altijd schitterend om te zien, maar een ware beproeving voor je lichaam. Die blaar op je grote teen zal geen fijn gevoel zijn vandaag. Over je heup lees ik nog weinig, waarschijnlijk een goed teken?! Ben heel benieuwd wat die 24 km van vandaag teweeg gaan brengen. 't Is immers de moeite.
    Mmmmmmm, rauwmelkse franse kaas, daar loopt bij mij ook het water van in de mond. Over 2 maanden kunnen wij ons daar ook weer aan tegoed doen. Zie er nu al naar uit.
    Mocht je het lastig hebben, vertrouw dan maar op Saint Jacques of denk aan de Roosvicee reclame: 'komt wel goed schatje'. Dan verschijnt er vanzelf een glimlach op je gezicht en dan gaat het gelijk weer beter.
    Pas goed op je splinternieuwe GSM en probeer vooral niet te multi tasken. Eén ding tegelijk, je hebt de tijd aan jezelf!
    Groetjes vanuit een (eindelijk) zonnig Sas!
    Carmen
  6. Wim en Corry:
    23 mei 2012
    Hallo Joop, was nog vergeten vermelden dat Marie-José en Kees (buurman Jaap) in dezelfde groep zaten toen we de stedentrip deden. Ze wensen je het allerbeste toe. Leuk weer zo'n kort verhaal te lezen. Voor je teen kan je weer Melvins condooms gebruiken en een hotelkamer is toch comfortabeler voor die prijs, maar ja... Let er op dat je weer niet te grote afstanden gaat lopen, want dan komen er misschien weer allerlei pijntjes. Het eten van worsten en kazen lijkt me super vooral als je goede tanden hebt !!!! Een extra kaars en een aai over de mantel van Saint Jaques zal zeker goed gedaan hebben. Hier is het momenteel prachtig weer waar we zeker nog aan moeten wennen na de koude en regenachtige periode. We hopen dat het zo nog een tijdje zal blijven. à demain.