Bourriot-Bergonce-Roquefort des Landes

31 mei 2012 - Retjons, Frankrijk

Ik schrijf Roquefort des Landes anders denken jullie dat ik in de Cevennen ben, waar de bekende kaas vandaan komt, nee dus ik zit in Les Landes. Dat is een geheel andere regio van Frankrijk. Lang geleden was dit een moerassig gebied dat gecultiveerd is tot een groot hout area leverancier. Die houtaanplant geschiedde om de grond iets op te laten brengen en ook om de oprukkende zandgronden te binden denk maar aan de duinen en helmgras. Er was in die tijd vooral leven mogelijk als schaapsherder die over de grote grasvlaktes hun schapen dreven. Dat deden ze wel op een heel aparte wijze. De herders hadden stelten aan hun benen gebonden soms wel 1 of 2 meter lang. Hierdoor hadden ze een goed overzicht over hun kuddes. Deze kuddes waren niet zoals wij die kennen uit Drenthe enkele honderden schapen maar hier sprak men over duizenden schapen die door 1 of meer herders bijeengehouden werden en zo door Les Landes trokken. Het blijkt dat zij hier in zo handig waren dat zij met gemak een koets aangespannen met 1 paard konden bijhouden. Nu nog wordt deze folklore in stand gehouden en kan men dit nog zien op bepaalde dagen van het jaar in deze streek. Het is ook gegeven dat zelfs de postbode tot ver in de jaren 30 van de vorige eeuw deze stokken hebben gebruikt om op deze wijze de post rond te brengen in de toen bijna uitgestorven streek. Nu is er volop bezigheid en vele plaatsen zijn het waard om langs te gaan.

Vanmorgen om 7.30 aan het ontbijt om te vertrekken naar een voor mij op dat moment nog onbekend adres. Toen ik na 12 km door bos en weer over de oude spoorlijn eindelijk arriveerde in Roquefort en bij de tabakszaak stond uit te leggen dat ik nog 19 km verder zou gaan kwam ineens de gedachte bij mij op waarom blijf ik niet. Op deze wijze heb ik toch weer een vrije middag en het lichaam laat merken dat ik het nodig heb. Gisteren was ik zodanig lek gestoken dat ik de gehele nacht heb liggen schuren om de jeuk enigszins acceptabel te houden, dus van slapen kwam niet veel. Vandaag weer door het zelfde gebied dus de muggen kwamen weer heerlijk snoepen dus de jeuk is alleen maar erger geworden. Het is een plaag deze maand, allemaal de oorzaak van een natte maand april. De mensen van de CH hadden er zelfs rekening mee gehouden wanneer het te erg zou zijn wij met zijn allen naar binnen zouden gaan om daar te eten en allemaal dat waren er 12. Op het landgoed was een CH en een Gite die nu worden verhuurd aan de pelgrims. Straks in het hoofdseizoen is het weer voor de toeristen. Zo pak je het aan de commerce. Ik zit nu in de bibliotheek en geniet weer van jullie reacties en moppen.

Er staat in mijn route beschrijving dat ik het 1000 km punt ben gepasseerd. Alleen ik geloof die Fransen niet meer wat KM betreft. Ik ben op mijn reis ook al eens achteruit gelopen als ik hen moet geloven. Ik was op een plaats met aanduiding 1400 en nog wat en veel verder kwam ik een paal tegen met 1640 km, nou mogen jullie vertellen wat je daar van denkt. Een ding is wel waar ik begin steeds dichter en dichter bij de Spaanse grens te komen ik denk nog een dag of 6/7. Dan gaan we eindelijk door Spanje want langzaam aan heb ik het wel gezien dat prachtige Frankrijk. Ik wil er nu eindelijk doorheen. Ongeduldig worden helpt niet, dus rustig aan pelgrim je komt er wel. Ik ga weer sluiten en dus weer de Franse groet à demain. Ik denk aan jullie en mis jullie allemaal.

1. Maurice Kindt:
    Joop

Zo te lezen heb je jou rust wel verdiend al was het maar omdat je toch nog 4 km teveel hebt gelopen. Veel sterkte en ga zo verder het eindpunt nadert moet je maar denken.
    Groeten
    Maurice
  2. Wilma van Bambost:
    Hee ome Joop,

Zijn die stelten dan niet wat voor jou om mee te lopen?
    Ga je twee keer zo snel als nu en ben je dus binnen 4 dagen al in Spanje!
    Nee hoor, doe het maar gewoon op je eigen manier en tempo. Straks de Pyreneën door is al weer een nieuw landschap om van te genieten en dan richting de tapas en de sherry.

Groeten van Wilma, Peter en de boys.
  3. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    je luistert dus toch naar je lichaam. Wat (extra) rust op dit moment kan geen kwaad. Verder weer een boeiend verhaal.
    a demain.
    groetjes
    Lex en Corrie
  4. Annelies Platschorre:
    Joop,
    Zoveel muggebulten moet lastig zijn, want als er 1200 kamelen jaloers op zijn dan staan er toch 2400 bulten. Daar helpt geen krabben of schuren aan. Maar ik begrijp dat het lastig is.
    Het pad van een pelgrim gaat niet over rozen.
    Maar je doet het toch maar.Wij zitten met een glimlach achter onze computer je verhalen te lezen, maar jij doet het.
    Groetjes
    Annelies
  5. Sacha:
    31 mei 2012
    he joop, weer een geweldig verhaal om te lezen.
    ik zou toch echt overwegen om bij thuiskomst je ervaringen in een boekvorm op te schrijven. of beter nog een thriller met als hoofdspersoon een santiago ganger. ik weet zeker dat je zowiezo één enthousiaste lezer zal hebben genaamd yannick, die overigens net fris vanonder de douche naast me op de bank is komen zitten. hier komt yannick zijn idee: een man vind een oud manuscript van zijn overoverover grootvader die een spaanse soldaat was ( in de tijd van de maya's ) en heeft een schat meegenomen en verstopt in santiago de compostella. het speelt zich af omstreeks 1850 en hij moet de pelgrimstocht afleggen omdat hij onderweg allemaal aanwijzingenmoet verzamelen die weer leidden naar de volgende aanwijzing, maar onderweg wordt hij achterna gezeten door een religieuze sekte die ook de schat willen. Nou je begrijpt dat yannick weer vol "wilde " ideeën zit.
    groeten uit een regenachtig sas.
    yannick en sacha
  6. Frank Cappaert:
    Joop

Eentje om de stemming er in te houden

Gr Frank enMarie-Jeanne

De Bekeuring

Een agent stopt een auto op de A16

'Goedemiddag meneer, wij registreerden net een snelheid van 140 kilometers' zegt de agent.

De bestuurder antwoordt 'Maar dat kan niet, ik had de cruise-control aan op 110, misschien is uw radar niet accuraat'

Zijn vrouw ernaast kijkt niet eens op van haar breiwerk terwijl ze zegt: 'doe niet zo mal lieverd, je weet best dat deze auto geen cruise-control heeft ..... '

Terwijl de bekeuring wordt uitgeschreven zegt de man tussen zijn tanden 'kun jij niet gewoon eens een keertje je mond houden ?'

De vrouw glimlacht minzaam en zegt : 'Wees blij dat je radarverklikker op tijd afging ..'

Terwijl de agent een tweede bekeuring schrijft voor de illegale detector, kijkt de man zijn vrouw aan en gromt

'Verdomme mens, hou asjeblieft je kop dicht !'

De agent fronst zijn wenkbrauwen en merkt op dat de bestuurder zijn veiligheidsgordel niet om heeft.

De bestuurder legt uit dat hij deze heeft losgemaakt op het moment dat hij aangehouden werd, zodat hij zijn rijbewijs uit zijn kontzak kon pakken.

Zijn vrouw zegt onverstoorbaar : 'Maar schat, je weet best dat je je gordel niet om had. Je doet hem toch nooit om als je rijdt ?'

Terwijl de agent de derde bekeuring uitschrijft, kijkt de man verwilderd zijn vrouw aan en schreeuwt : 'Wil je dan nu GODVERDEGODVER alsjeblieft eens een keer JE MUIL HOUDEN !!!! ??'

De agent kijkt de vrouw aan en vraagt : 'Praat uw man altijd zo tegen u mevrouw ?'

'Ach welnee agent, alleen als 'ie gedronken heeft .....'
  7. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Vervelend dat je een hele nacht hebt liggen schuren. Ik dacht trouwens dat mensen krabben en ezels schuren?? Weet je eigenlijk wel zeker dat daar een andere, sorry, een ezel aanwezig is? ;)
    Hoe meer je krabt/schuurt, hoe meer het jeukt! Hopelijk heb je genoten van je vrije namiddag, je hebt gelijk. Oompie we missen je ook hoor, maar voorlopig willen we je best nog wel even blijven missen, tot je bent waar je moet zijn!
    Groeten uit een verregend Evergem
  8. Mandy:
    31 mei 2012
    He paps, ik weet nu zeker van wie yannick al die verhalen en fantasieen heeft, kan niet missen da dat van jou is. Nou wisten we al dat ie in dat opzicht op jou leek, maar als je toch met zo'n idee komt voor een verhaal dan denk ik dat jullie de krachten maar moeten bundelen.
    Ik vind het steeds verrassend hoe je schriijft en ik hoor van veel mensen dat ze je blog heel fijn vinden om te lezen, en dat klopt het leest heel fijn weg.

Nog even een reactie van een mede marinier ,die je volgt via mijn facebook...Que Patet Orbis....(zo wijd de wereld strekt).

Zo zie je niet iedereen schrijft persoonlijk aan jou een reactie, maar via mij zijn er nog vele die je volgen en ze vinden het allemaal geweldig wat je doet.
    Dikke kus van mij.