3e wandeldag naar Tournehem sur la Hem

9 mei 2014 - Tournehem-sur-la-Hem, Frankrijk

Gisteravond begon het toch echt te spoken nadat ik eenmaal binnen was. De regen zwiepte tegen de ramen het floot langs het huis en de elektrische draden floten zoals in het want van de zeilschepen, maar ik zat binnen. Ik speelde een potje biljart wat in de algemene ruimte stond opgesteld met de zoon des huizes en een verwant.
Tegenover mijn logeeradres was een tak van de spar afgeknakt of het van deze storm was weet ik niet. Opvallend was wel dat er een bordje onderstond  "SPAR 100 mtr links", alsof dat wilde zeggen je had hier toch niet mogen staan, boom.
Vanmorgen even buiten gestaan voor dat ik aan het ontbijt ging, het leek al wat rustiger op een stevige wind na, maar het was droog Toch maar op weg met regenpak aan en hoes om de rugzak. Mijn weg gezocht richting de TGV lijn om vandaar de route weer op te zoeken. Wat mij opvalt is dat zo'n TGV lijn mooi is weggewerkt in het landschap, men gebruikt de natuurlijke belijning van het landschap om dit geheel onzichtbaar te laten verlopen. Maar wat een geweld als je even blijft staan kijken tijdens het passeren van deze trein, binnen een paar seconden komt er nog een aan, maar wel van uit een andere richting gelukkig.
Door het bos verder, altijd goed opletten door het groen kan er wel eens iets fout gaan deze keer niet. Door het bos kwam ik uit op een plek waar ik JP tegenkwam alleen was het nu JP Blanchard, dit is een persoon die met zijn luchtballon de oversteek had gemaakt van uit England richting Frankrijk en op deze plaats was geland. Ik vind dat altijd knap dat dit midden in een bos is, maar toen stonden de bomen nog niet zo dik, denk ik maar. Trouwens jullie kunnen dit opzoeken of het ook correct is op internet. Verder dan maar. Op een bepaald moment ga ik rusten achter een dikke boom, een beetje uit de wind. Stoppen er ineens twee auto's, ik denk voor de jacht zeker. Maar nee, blijkt het een koppeltje te zijn zij stapt vlug in bij monsieur en ja jullie raden het al zeker. Deze jongeman ging maar vlug verder vooraleer al die zinneprikkelende zaken mij overvallen.
Tijdens het wandelen is er meestal een wet bij geen goede aanduiding rechtdoor. maar ja eigenwijs ik ga links, dat hield in dat ik even een alternatieve route heb gelopen maar ik kwam er weer uit. Zo heb ik mijn weg vervolgt. Het lopen door dit landschap is geen straf. Ik was hier nog nooit geweest, maar het is prachtig. Lange dalen omlijst met prachtige lang op lopende glooingen, verrassend dit landschap. En dat alles binnen twee uur reizen van huis uit. Prima streek voor een week of weekend. Zo loop ik de weg af en zie in de verte een dorp liggen omlijst door een bomen rij gelijk een pallisade vroeger ter bescherming van de plaats zelf. Als je dan deze plaats bereikt en je geeft gas ben je er ook zo weer uit, dat is jammer want dit verstoort het beeld dat je had toen je naderde maar ja!
Nog een bocht en daar is mijn eindbestemming op zoek naar mijn hotel, rust. Het is goed geweest 31 km was lang genoeg, morgen weer een van 20,5. Maar ja dat is voor morgen a demain.

P.S Het is weer leuk jullie reacties te mogen lezen dan is het net of jullie met mij meelopen, diegene onder jullie die wel eens op stap zijn geweest begrijpen dat wel!
Hier loop je echt alleen.

Willen jullie mijn route kan je dit op de kaart nalopen.
Guines, Hermelinghen,Licques,Audenfort,Clerques,Guémy,Tournehem sur la Hem, maar dan wel slingerend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma van Bambost:
    9 mei 2014
    Hee pelgrim! Of ben je dat deze keer niet!
    Wat kun je je tocht toch beeldend beschrijven :) Rust lekker uit na zo'n lang dag en neem een lekker pintje! Groetjes!!
  2. Lex en corrie:
    9 mei 2014
    was weer lekker makkelijk lezen en voor de geest te halen.
    Ga zo door.
  3. Lucie en John:
    Joop
    Ik vind het leuk dat je ons meeneemt op deze reis,blijf dat doen.
    Groetjes
  4. Wil uit Den Haag:
    9 mei 2014
    Weer een mooi verhaal joop. Je fikst het toch maar weer en zo te lezen gaat het je goed. Morgen ga ik weer naar Den Haag na een heel gezellige week bij onze kinderen en kleinkinderen. Het zal nog een paar dagen in mijn hoofd klinken van " Kom eens Omi en kijk eens Omi " Groetjes.
  5. Frank Cappaert:
    Joop
    Mooi verhaal over de storm maar ook in Sas heeft het gestormd
    Op de meulenberg vloog de bloesem van de galnoten alle kanten uit en er ligt nu een flink pak in de goot maar de vooruitzichten zijn beter
    Ben je toevallig die 2 gendarmes nie tegen gekomen die moesten tegen het eind van de dag 2 obussen gaan ophalen bij een boer die ze gevonden had op een van de slagvelden daar
    Toen ze daar aankwamen moesten ze eigenlijk de ontmijningsdienst laten komen
    Maar da duurde zo lang zeien ze dan maar in ulder eigen busje geladen
    Onderweg zegt die een tegen dien andere wat doe je nou als er een ontploft
    waarop dien andere antwoord dan zeg ik dat we er maar een bij ons hadden

gr Frank
  6. Willy v/d Bergen:
    10 mei 2014
    Joop,
    Het zijn weer mooie verhalen,erg knap zo in ééntje ik blijf je volgen.
  7. Wim en Corry:
    10 mei 2014
    Hallo Joop, onze late reactie komt omdat ik gisterenavond aan het bridgen was. Het was voor jou een behoorlijk lange etappe. JP Blanchard heeft op 7 januari 1785 de oversteek gemaakt van Engeland naar Frankrijk. Jou idee over de jagers zal kloppen, want ik vermoed dat er wel geschoten zal zijn. Waarmee kunnen we wel raden. Frank heeft ook al aangegeven dat het hier aardig heeft gewaaid. Onze seringenboom was vlug ontdaan van de bloesem. Op dit moment is het hier aan het regenen en vrij koud 11°C. Vanavond naar Carmen's verjaardag.
  8. Hanneke Bronwasser:
    11 mei 2014
    Hoi Joop, ik volg je weer met veel plezier en zie in gedachten de mooie glooiende hellingen en dalen. Ik ken dat een beetje van de streek die ten zuiden van de rivier de Lot ligt, nl. Tarn-et-Garonne, daar zie je dat ook. In de zomer prachtige zonnebloemenvelden. Dit beeld om je een beetje op te vrolijken want je zit denk ik nog steeds met regen en wind. Leuk, die 'spar' gedachte, dat zijn zo van die hersenspinsels van een gestaag doorstappende wandelaar.
  9. Frank puylaert:
    15 mei 2014
    ..we waren bij Jan in Italie, lees me nu bij : verhaal loopt lekker, loop door dan komt het mooie weer van zelf.Je liep door Frans Vlaanderen, zou Wisques < van ' Wieskes-plaats ? joop, vertel verder en sla niets over, alles zeer interessant, bedankt en succes !
    FRANK.